Blog

[ « späť ]
Úvodná stránka » Blog » Tri hranaté legendy v blate: Mercedes G, Suzuki Jimny a Jeep Wrangler

Tri hranaté legendy v blate: Mercedes G, Suzuki Jimny a Jeep Wrangler

Keby sme mali plné vrece peňazí, kúpili by sme si vlastné štrkovisko. A k tomu tieto tri terénne automobily: triedu G, Wrangler a Jimny. Vlastne to nie sú ani autá – sú to hračky pre veľkých chlapcov.

Život nie je prechádzka ružovou záhradou, ale niekedy si prosto treba vedieť vyhodiť z kopýtka. „Prišla jar,“ hovorím si, „poďme sa teda, chlapci, zahrať von do prírody.“ Veď aj veľkí chlapci musia občas na čerstvý vzduch.

Moji kolegovia Tim, Ján a ja. Krátke mená máme na severe, na rozdiel od dlhých rečí, radi. A hranaté autá sa nám páčia, lebo aj my sme také hranaté typy. Ján, Tim a ja – podobne ako Jimny, Jeep a trieda G.

Ráno som v našej redakčnej podzemnej garáži stretol šéfredaktora – jeho meno je tiež z trojice písmen. Tom práve dorazil s modrým Jeepom Wrangler. Na tvári má úsmev široký ako XXL maska chladiča jeho Jeepu. „Je neuveriteľné, čo to auto s tebou dokáže narobiť,“ hovorí Tom. „Hneď som si ho nakonfiguroval, len tak – zo zábavy.“

Pritom náš šéf na ňom išiel iba cez mesto a po diaľnici. Keby len tušil, ako dobre jazdí v teréne… V blízkosti nášho mesta sme si našli skvelé štrkovisko. Sú tu len veľké nákladné autá, bagre – a my.

Moji kolegovia mi prenechali nové Suzuki Jimny. Vedeli zrejme, že do štrkovne to mám 70 kilometrov po diaľnici. Debata o najvyššej rýchlosti? Je celkom zbytočná, pokiaľ jazdíte s Jimny. Pri rýchlosti 130 km/h nejde o brzdenie, ale skôr o pridávanie plynu. Môžete si zablahoželať, keď po 13 sekundách zdoláte hranicu 100 km/h. Všetko jedno, jeho skutočným revírom nie sú rýchlostné komunikácie, ale lesy a lúky.

Piesok a štrk sú na dohľad. Zaraďujem pohon všetkých štyroch kolies. Klik! Pekne ručne, ako kedysi. K tomu pasuje dlhá rýchlostná páka prevodovky s gumenou manžetou, ktorou meníte päť prevodových stupňov. Jimny sa odvážne a bez námahy púšťa do boja s blatom. Ako vodič v ňom budete cítiť každú dieru, každú nerovnosť povrchu. Skutočne si budete pripadať ako v hračkárskom aute.

Suzuki s hmotnosťou iba 1 104 kilogramov sa nakláňa, kýve, natriasa. Bližšie k zemi budete už asi len vtedy, keď sa v nej budete sami prehŕňať. Ako ja teraz, keď ležím na bruchu v štrku a robím fotografie svojich kolegov. Tim a Ján s potešením rozstreľujú piesok do vzduchu (pozri vľavo hore), voda strieka okolo podbehov a karosérie (dole vpravo). „Schytal si niečo aj ty?“ Skutočne zábavné… Ako keby ma moji trojpísmenkoví kolegovia nemali v láske. Je to však jedno, do týchto áut môžete pokojne nastúpiť aj trochu zaprášení alebo „osprchovaní“ blatom.

Vôbec nás neprekvapuje, že celá tohtoročná produkcia Suzuki Jimny sa už dávno vypredala. Treba si to predstaviť: Japonci k nám pošlú auto, ktoré nestojí práve málo (od 17 000 eur), s výkonom 102 koní na ceste nie je žiadnym trhačom asfaltu – napriek tomu ho všetci chcú. Prečo? Pretože má charakter. Pretože sa odlišuje od masy, vyzerá ako zmenšená trieda G (len kratšia o 1,20 metra), a nie je ako všetky tie rovnaké SUV, ktorých je už u nás ako piesku v púšti. Jimny bol 20 rokov solídnym autom pre poľovníkov. A odrazu, vďaka novému dizajnu, je z neho nová legenda.

To isté, len vo väčšom, platí aj o Jeepe. Dnes patrí ku koncernu Fiat, na Wrangleri si to však zaručene nevšimnete. Je to pravý „Američan“. Pri pohľade cez jeho dlhú, vysokú kapotu sa budete cítiť ako králi. A obyčajná pieskovňa sa odrazu zmení na divokú prériu. Okamžite máte chuť odmontovať bočné dvere, sklopiť čelné sklo a ísť chytať býkov lasom. No možno až na tú poslednú vec s býkom…

Jeep je jedinečný. Keď sa okolo neho prejdete, vždy odhalíte nové a nové dizajnérske prvky, ktoré inde nenájdete. Napríklad dlhú, odskrutkovateľnú anténu. Alebo obrovské pánty dverí či gumené poistky prednej kapoty. Už tu chýba azda len kľuka na nakopnutie motora. Nádherný anachronizmus!

Nie však v prípade ceny. Tie štartujú na sume 47 180 eur. S piatimi dverami, hardtopom, 200-koňovým naftovým motorom a 8-stupňovým automatom je to minimálne 54 180 eur. V USA sa ceny začínajú v prepočte na sume 25 000 eur plus daň. Za toľko by sme ho brali hneď a náš rodinný kočiar by sme dali na internet. Jeep je medzi terénnymi autami tým, čo Ford Mustang medzi športovými autami – americkou ikonou.

A potom tu ešte máme triedu G. Táto hranatá legenda práve oslavuje okrúhle narodeniny: v teréne sa Mercedes, ktorý firma vyrába v Rakúskom Grazi vo firme Magna Steyr, úspešne škriabe už 40 rokov. Pre nás je dôležitá iná vec: keby sme chceli, mohli by sme v „géčku“ ísť cez vodu hlbokú až 70 centimetrov. No, netrúfame si na to. Také G 350d predsa len stojí minimálne 95 820 eur. Ak si vyberiete ešte aj karbónové doplnky, kožu Nappa, dizajnérske ligotavé drobnosti a čierne 22-palcové disky kolies, ľahko zaplatíte navyše toľko, čo stojí nové Suzuki Jimny.

Náš malý tip: farba „púštny piesok“ stojí 5 640 eur extra. „Dá sa to aj lacnejšie,“ hovorí testovací pilot Tim a zopárkrát prebehne 286-koňovým naftovým teréniakom cez pieskovisko, hneď má „géčko“ novú prirodzenú farbu.

Koniec zábavy v teréne, ide sa domov. Po ceste sa ešte zastavíme na samoobslužnej umývacej stanici. Wrangler sa dá jednoducho vystriekať aj zvnútra, stačí len otvoriť odtokové ventily – hotovo. Robustné Suzuki očistíme tiež ľahko – vlhkou handričkou. A čo trieda G? Na ňu si radšej zoberieme špeciálne čistiace prostriedky a vatové tyčinky. Potom sa už môžeme vydať naspäť do redakcie – po diaľnici. „Chce si niekto vyskúšať Jimny?“ pýtam sa Tima a Jána. Trasú hlavou. „Život nie je prechádzka ružovou záhradou,“ utrúsia a stratia sa v diaľke.

 

Foto: Auto Bild

Zdroj: autobild.plus­ka.sk (31.12.2019 | Auto Bild)

[ « späť ]

Radi ich vidíme v spätnom zrkadle: G a Wrangler s okrúhlymi LED svetlometmi.
« » Radi ich vidíme v spätnom zrkadle: G a Wrangler s okrúhlymi LED svetlometmi.
Trojicu áut sme konfrontovali s miestami, kde najlepšie ukážu svoje schopnosti. Dlhá anténa, masívne pánty dverí – aké nádherne anachronické. Neumývaj ma, radšej ma namoč: „géčko“ zvládne brodivosť až 70 cm. Terénne autá mnohí prezývajú "džípy" práve kvôli značke Jeep. Jeep má permanentný pohon všetkých kolies s automatickým rozdeľovaním výkonu. Fotograf sa po tejto „sprche“ musel ísť osprchovať. Veľký a malý brat: Mercedes s dĺžkou 4,83 metra, Jimny meria iba 3,65 m. Radi ich vidíme v spätnom zrkadle: G a Wrangler s okrúhlymi LED svetlometmi. Jimny: analógové prístroje, 5-stupňová manuálna prevodovka, ovládanie trochu svojhlavé. Wrangler: umývateľný interiér, štartovacie tlačidlo s vodovzdorným obalom. Trieda G: toľko nablýskaných detailov v inom teréniaku nenájdete. Malé školenie o farbách: Jimny v metalíze Brisk Blue Metallic, Jeep má na sebe Ocean Blue Metallic a Benz… ach, nazvime ju jednoducho sivá ako myš, zato s 20-palcovými kolesami.

Napíšte nám

Pre úspešné odoslanie formulára je potrebné vyplniť polia označené hviezdičkou (*).


Realizácia: K3 GROUP, s.r.o. | počet prístupov od 01.02.2020: 282854

Súbory cookie nám pomáhajú pri poskytovaní našich služieb. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s používaním súborov cookie. Ďalšie informácie